Verkostoituminen on yhteyksien luomista

Kaikki vaan myy?

 

”Ei täällä ole mulle asiakkaita” , ”Kaikki ovat vain myymässä”, ”voisitteko saada näihin tapahtumiin enemmän… niinku parempia… ostajia mulle”

Minä ymmärrän nämä kommentit, joita kuulen järjestämilläni yritystreffeillä välillä. Ymmärrän harmituksen, kun omaa aikaa on käytetty ja tulos onkin yksi tai kaksi kontaktia, sen toivotun kymmenen uuden asiakkaan sijaan. Ymmärrän miltä tuntuu, kun pettyy.

On täysin ookoo tavoitella uusia asiakkaita. Mielestäni sitä ei tarvitse piilottaa ”verkostoitumisen” alle millään lailla. Me yrittäjät tarvitsemme asiakkaita, tarvitsemme myyntiä. Se on ainoa tapa saada leipää pöytään. Ja me kaikki tiedämme sen!

Minä uskon, että asiakkuus, jota tavoitellaan tulee kun kohtaa ihmisiä. Kun oikeasti luo yhteyksiä ja halaajaa uusia kontakteja! Mutta silloin, kun ollaan vain myyntilasit silmillä, on vaikea kohdata kunnolla.

 

Arvosta kohtaamista!

 

Mitä sitten pitäisi tehdä? Miten olla yritystapaamisissa?

Kohtaa ja arvosta jokaista kohtaamista treffeillä! Ota myyntilasit pois silmiltä ja kohtaa ihminen. Kuuntele, kysele, luo yhteyttä, ole siinä ja ennen kaikkea panosta aitouteen! Palkinnoksi saat useimmiten joko uuden asiakkaan tai uuden kumppanin. Ihan totta.

Käytän tietoisesti sanaa ”kohtaaminen” sanan ”verkostoituminen” sijaan, sillä se on mielestäni niin loppuun kulutettu, että sen syvempi merkitys on unohtunut. Se sekoitetaan nopeisiin käyntikorttien vaihtamisiin, jossa määrä korvaa laadun. Mätsäyksiin, joihin ei valmistauduta lainkaan ja jossa odotetaan käyntikorttipinon muuttuvan rahaksi. Liian usein se on liitetty siihen tapaan olla ja kohdata, jossa seminaarin ohessa vaihdetaan käyntikortteja, kerrotaan itsestä enemmän kuin kuunnellaan toista, ja jossa odotetaan tulosta soittamalla: ”moi, tavattiin seminaarissa 1min ajan ja vaihdettiin käyntikortteja muistatko… niin että montako tätä tuotettamme laitetaan?”.

Mielestäni verkostoituminen on yhteyden luomista, merkityksellisiä kohtaamisia, aitoja kontakteja. Siksi käytän mieluummin sanoja kohtaa, luo yhteys, kontaktoi, koska niiden sisältö kertoo tarkemmin mistä kahden yrittäjän välisessä treffaamisesta on kyse.

Mä en tartte just nyt tota sun palvelua, mut mun veli on ettiny kauan, ootas mä soitan sille…

 

Lukuisia kertoja olen treffeillä ollut todistamassa tätä yhtä suurta kliseetä ja kuinka se oikeastikin toimii. Nimittäin kontaktoinnin ydin, kohtaamisen parhaus, yhteyden luomisen tulos – kun uusi asiakas löytyy jotain ihan muuta kautta kuin mitä odotit.

Olen kuullut kuinka etukäteen turhaksi kontaktiksi epäilty treffikumppani onkin muuttunut potentiaaliseksi asiakkaaksi: ”mun veli avaa ravintolan Helsinkiin, se on etsinyt just tommosta palvelua, soitetaas sille”, tai ”mä ajattelin, että tämä kontakti on ihan turha, onneksi en perunut sitä – me keksittiin just uutta liiketoimintaa!” tai ”enpäs arvannut, että tämä kontakti auttaisi mua löytämään lisää asiakkaita” ja niin edelleen, näitä esimerkkejä on niin paljon! Jokaisilla treffeillä törmään tähän useita kertoja treffien aikana.

Treffeillä kyse on kohtaamisista, ei myynnistä.

 

Ennakkoluulot ja suppea tulokulma Holstille!

 

Holsti on kaatopaikan nimi kotikunnassani Kemissä. Teet itsellesi suuren palveluksen, kun heität ennakkoluulot ja vain sen yhden ainoan tulokulman romukoppaan, kaatopaikalle, polttouuniin. Jotta et jää siihen kiinni.

Tästä hyvä esimerkki on eräs vakuutusmyyjä, joka mietti treffeille tuloa. Hän soitti minulle ennen treffejä ja kertoi katsoneensa osallistujalistaa. Hän oli harmissaan, kun listoilla ei ollut sopivia yrityksiä hänelle. Tiedustelin, millaisia niiden pitäisi olla. Hän kertoi, että myy vakuutuksia yrityksille ja yksityisille henkilöille, mutta täällä listoilla olijoilla varmasti on jo olemassa vakuutukset, eivät he tarvitsisi uusia eivätkä ostaisi häneltä. Hän oli saanut muutamia treffipyyntöjä, mutta hän uskoi, että ne vain myisivät hänelle palveluitaan. Hän kertoi, että hän ei nyt tarvitse näitä palveluita, eivätkä nuo treffejä pyytäneet kuitenkaan ostaisi häneltä mitään.

Juttelin vakuutusmyyjän kanssa pitkään. Mietittiin yhdessä kannattaisiko hänen tulla treffeille ja mitä hän sieltä voisi saada. Hetken keskustelun jälkeen hän päätti heittää ennakkoluulot veks. ”Ehkä tulokulmani tähän asiaan on liian suppea”- hän sanoi ja alkoi miettimään, että yritystreffeiltä hän ehkä voisi löytää myös yksityishenkilöitä asiakkaiksi. Ja että itseasiassa hän on miettinyt erään yritystoiminnan aloittamista, mutta sopiva kumppani olisi mukava löytää. Lopulta hän tuli paikalle, treffasi 4 kontaktia ja lisäksi löysin hänelle treffien aikana 2 kontaktia lisää. Kun hän hylkäsi ajatuksen, ettei kukaan olisi ostamassa häneltä, tai ettei hän itse tarvitsisi mitään keneltäkään, hänen ajatusmaailmansa oli avoin ja hän oli valmis löytämään uutta.

 

Ole aito ja avoin!

 

Älä luo ennakkokäsityksiä, vaan tule treffeille avoimin mielin ja panosta siihen, että voit luoda uusia yhteyksiä yhden illan aikana kymmeniä! Tai enemmänkin.

(Kerran eräiden treffien jälkeen kyselin facebook-ryhmässämme yrittäjiltä illan antia ja paras tulos oli yrittäjän 12 uutta kontaktia, joista jokaisen kanssa on mahdollista synnyttää jotain uutta! )

Minä suosittelen treffeille tullessa avoimuutta, aitoutta, ennakkoluulottomutta ja sitä, että keskittyy luomaan yhteyksiä – aitoja hyviä yhteyksiä joilla on merkitys!

”Verkostoituminen on merkityksellisten yhteyksien luomista” – BusinessMaker

 

 

Nähdään treffeillä !😊

Anneli Komi
BusinessMaker Solutions Oy
www.business-maker.fi #businessmakeryritystreffit