Ensikohtaaminen on tärkeää. Panosta ensivaikutelmaan. Mieti millaisen ensikuvan annat. Näin sanotaan useissa elämänohjeissa ja markkinointioppaissa.
Yritystreffeillä ensivaikutelma tehdään profiilikuvauksella. Se on elintärkeä, koska sen avulla pyydetään tai perutaan treffejä. Profiilikuvaus on myös kuin kävelevä mainos sinusta ja yrityksestäsi.
Treffitapahtumissamme valitaan usein monien kymmenien profiilien joukosta muutamat treffikumppanit. Ja valinta tehdään vain ja ainoastaan profiilikuvauksen perusteella!
Profiilikuvauksen tärkeydestä ei voi kiistellä. Sen rooli on merkittävä.
Me BusinessMakerilla kiinnitämme huomiota siihen, että tunnistamme yritystreffeillä kävijöiden tarpeet. Panostamme sekä treffikävijöiden, että asiakkaidemme kuunteluun. Näiden pohjalta onkin viime syksynä syntynyt yrityskuvaustyökalu.
Se on profiilikuvauksen kirjoittamista varten kehitetty työkalu, joka kysymysten avulla helpottaa kuvauksen kirjoittamista. Voit tutustua siihen klikkaamalla tästä: Yrityskuvaustyökalu.
Muita seikkoja jotka voivat auttaa profiilikuvausta kirjoittaessa
1. Tiedosta profiilikuvauksen tärkeys
Kun tiedostat kuinka tärkeä profiilikuvaus on, panostat siihen huomaamattasi. Voit miettiä esimerkiksi potentiaalista asiakasta katsomasssa profiiliasi. Herättääkö se kiinnostusta painaa ”sovi treffit” -näppäintä?
2. Kirjoita rennosti, kuin juttelisit suoraan vastapuolelle
Kirjoita yhdelle ihmiselle kerrallaan. Anna tekstin tulla kuten juttelisit vastapuolelle ja kertoisit keskustelun kautta itsestäsi ja yrityksestäsi. Älä stressaa liikaa vaan ole aito, se toimii aina! Vasta lopuksi oikolue ja poista ylimääräiset täytesanat.
3. Tarkista, että kirjoituksesi vastaa kysymyksiin
Kerro vastauksia kysymyksiin. Voit ajatella vaikkapa itse semmoista tilannetta, missä etsit sopivaa kumppania tai alihankkijaa tai asiakasta profiilikuvausten perusteella. Mitä asioita toivoisit ensimmäisenä lukevasi? Miten paljon tekstiä luulet jaksavasi lukea? Mitkä ovat oleellisia seikkoja joita toivot tekstistä saavasi selville?
4. Tiivistä
Tiivistä, tiivistä ja vielä kerran tiivistä. Lue kirjoittamasi lause huolellisesti läpi ja mieti, miten saman asian voisit sanoa tiivistetysti? Voisitko paketoida kaksi sanaa yhteen?
5. Luetuta teksti tutullasi
Pyydä yrittäjäkollegaa tai tuttavaasi lukemaan teksti ja antamaan palautetta. Tuliko heillä lisäkysymyksiä? Kertoiko teksti kaiken oleellisen? Herättikö se heissä halun tietää lisää? Voit oppia paljon, kun uskallat kysyä muiden mielipidettä.
Profiilikuvaukseen kannattaa panostaa ja käyttää aikaa. Pääset muokkaamaan profiiliasi myös jälkikäteen eli voit ensin tehdä rekisteröitymisen ja sitten rauhassa täyttää kuvauskentät.
Minä suosittelen, että kirjoitat yhden hyvän kuvauksen jota käytät sitten useammissa paikoissa. Esimerkiksi nettisivuilla, facebookissa, linkedinnissä yms. Näin tuo tarkkaan miettimäsi teksti pääsee oikeuksiinsa ja esille useassa paikassa. Ajan myötä sitä voi hioa ja muokata kutakin kohderyhmää puhuttelevammaksi.
Niin ja meiltä voit aina pyytää apua profiilikuvauksen suhteen. Me palvelemme mielellämme!
Katso tulevat treffit ja rekisteröidy mukaan: https://www.business-maker.fi/tapahtumaanosallistuja
Anneli Komi /BusinessMaker – kohtaamisen asiantuntija