YRITYSTREFFIT

MISTÄ OIKEIN ON KYSE?

YRITYSTEN JA SIDOSRYHMIEN VÄLINEN VERKOSTOITUMISTAPAHTUMA
Treffitapahtuma voi olla yritysten välinen tai yritysten ja sidosryhmien välinen verkostoitumistapahtuma. Tapahtumassa käytetään BusinessMakerin treffityökalua kahdenkeskisten kohtaamisten toteuttamiseksi.  

TAPAHTUMAN TEEMA JA LUONNE VAIHTELEE
Kyseessä voi olla etä-, hybridi- tai lähitreffitapahtuma. Jokainen tapahtuma on ainutlaatuinen ja yksilöity.

TAVOITTEENA TUOTTAVA KOHTAAMINEN
Jokaisen tapahtuman tavoitteena on tarjota käyttäjille ympäristö, jossa kohtaaminen voidaan toteuttaa tehokkaasti, tuottavasti ja helposti.

TOSISSAAN, MUTTEI LIIAN VAKAVASTI
BusinessMakerin yritystreffit ovat rentoja yritystilasuuksia. Olet lämpimästi tervetullut sellaisena kuin olet!

VINKIT TEHOKKAISIIN KOHTAAMISIIN


ENNEN TREFFEJÄ

Profiilikuvaus luo ensivaikutelman

Profiilikuvaus on ensimmäinen mahdollisuutesi tehdä vaikutus, kun käyttäjän hiiri pysähtyy kuvasi päälle. Tee tästä tekstistä lyhyt ja ytimekäs. Kuvauksen perusteella sinulta pyydetään treffejä.

Valitse huolella esittelysanat. Tämä on hissipuheesi. Ole ytimekäs. Kirjoita avoimesti mitä etsit ja mitä tarjoat.

Ole rehellinen ja aito - se toimii aina. Voit ajatella mitä asioita itse haluaisit saada selville profiilitekstistä. Kuinka pitkää tekstiä jaksaisit lukea?

Jokainen kohtaaminen on tärkeä

Pyydä rohkeasti treffeille. Älä häpeile tai tulkitse niitä liikaa. Muista, että on kyse verkostoitumisesta - ei välttämättä suorasta kaupan teosta. Verkostoitumisen kautta syntyy kauppaa.

Jokainen kohtaamasi henkilö kantaa mukanaan omaa verkostoaan, etkä voi koskaan tietää, mitä kautta juuri sinulle tärkeä kontakti löytyy.

Siksi jokainen kohtaaminen on tärkeä eikä etukäteen voi tietää mitä kohtaaminen sisältää. Ole avoin ja rohkea sopiessasi treffejä, siten saat tapahtumasta tehokkaan.

Valmistautuminen on tie tulokselliseen kohtaamiseen

Valmistautuminen yritystapaamisiin auttaa saavuttamaan tavoitteita, luomaan yhteyttä sekä olemaan rennompi ja itsevarmempi kohtaamisen aikana.

Valmistautumalla näytät myös kiinnostuksesi ja osoitat halukkuutesi löytää yhteistyötä. Olemme toteuttaneet sinulle lomakkeen työkaluksi, jota voit muokata haluamallasi tavalla.

Voit täyttää sen osittain etukäteen ja viimeistellä kohtaamisen aikana, tai pitää lomakkeen ainoastaan henkilökohtaisena valmistautumistyökaluna. Lomakkeen voit ladata alla olevasta linkistä.

Varmista positiivisen mielikuvan säilyminen perumistapauksissa

Yritystreffitapahtumissa etukäteen sovitut tapaamiset ovat sitovia. Suhtaudu niihin kuin mihin tahansa yritystapaamiseen, jonka olet etukäteen sopinut. Ole paikalla sovitusti.

Mikäli estyt tulemasta paikalle, huolehdi että teet peruutuksen hyvissä ajoin ENNEN AIKATAULUTUSTA.

Perumisesta ilmoittamalla varmistat, että jätät muille hyvän kuvan yrityksestäsi.

Peruminen tapahtuu helposti tapahtuman sivuilla kohdassa "Omat tiedot" - "Poistu tapahtumasta".

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET

Osallistujien joukossa ei ole minulle asiakkaita, mitä teen?

Asiakashankinnassa kannattaa pitää mielessä, että kahden henkilön kohtaamisen lisäksi kohtaavat kummankin osapuolen verkostot toisiinsa. Kenen tahansa osallistujan verkostossa voi olla sinulle avainasiakas tai juuri se oikea kumppani tai toisinpäin!

Ole siis avoin ja tule mukaan tuomaan palveluasi rohkeasti esille mahdollisimman monelle!

Ikinä ei voi tietää mitä kautta kauppa syntyy.

En kehtaa pyytää treffeille, mietin mitä minusta ajatellaan

Lähtökohtaisesti kutsun saaminen treffeille tuntuu mukavalta. Vaikka profiilikuvauksen perusteella äkkiä ajattelisi, että meillä ei ole mitään yhteistä, treffeille pyytäminen kannattaa. Henkilö tuntee olonsa halutuksi ja kiinnostavaksi.

Myymistä ei tarvitse pelätä eikä hävetä. Näissä tapahtumissa se on sallittua. Lisäksi yleensä kaikki henkilöt, jotka tapahtumaan tulevat, tietävät kuinka elintärkeää myynti on.

Tapahtumaan tulo jännittää, joudunko puhumaan yleisön edessä?

BusinessMakerin liiketoimintaidea on tarjota ympäristö, jossa asiakaskontaktien luominen ja oman yrityksen markkinointi voi tapahtua ilman esiintymistä suurelle yleisölle. Tapahtumissa osallistuja ei pidä puheita eikä esiinny yleisölle tai ryhmälle.

 Olet lämpimästi tervetullut juuri sellaisena kuin olet!

Miksi en voi itse päättää omia treffiaikojani?

BusinessMakerin toimintamalli perustuu haluun toteuttaa mahdollisimman helppo ja käyttäjäystävällinen tapahtuma.

Osallistujille halutaan luoda rento ja miellyttävä kokemus verkostoitumisesta, sekä mahdollisuus keskittyä kohtaamisiin oman aikataulun säätämisen sijaan.

BusinessMakerin huolehtiessa aikataulusta, tarjolla on enemmän vaihtoehtoja treffikumppaneiksi ja BusinessMakerin aikataulutusalgoritmin ansiosta suurempi määrä treffejä saadaan toteutettua lyhyemmässä ajassa.

Tämä mahdollistaa selkeän ja vaivattoman tavan tehokkaaseen verkostoitumiseen. Kun käyttäjän ei tarvitse huolehtia aikataulun luomisesta, jää enemmän resursseja panostaa kohtaamiseen ja sen sisältöön.

MITÄ NOPEASSA KOHTAAMISESSA ON HYVÄ OTTAA HUOMIOON

TREFFIETIKETTI

 Pidä lyhyt esittely itsestäsi

 Mene suoraan asiaan

 Kuuntele vastavuoroisesti

 Priorisoi puheenaiheet

 Vaihda yhteystiedot

 Sovi jatkosta

Text Here

YRITYSASIANTUNTIJOIDEN VINKIT

Valmistaudu

Treffitapahtumissa oleellista on niihin ennakkoon valmistautuminen. Kiinnitä huomiota kuinka tarkasti ja millä tavalla kerrot omasta yrityksestäsi. Ole aktiivinen ja käy läpi osallistujalistausta huolellisesti, pyydä treffejä, hyväksy ja hylkää niitä.

Tärkeintä on, että teet etukäteisvalmistelut ja otat ne vakavasti etkä vain jää odottamaan, että sinulta pyydetään treffejä. Jos tätä työtä ei tee etukäteen, on paikan päällä ja jälkeenpäin myöhäistä murehtia ohi mennyttä tilaisuutta. On myös hyvä valmistautua kertomaan omasta osaamisestaan ja myymästään tuotteesta lyhyesti ja ytimekkäästi.

Sitoudu lupauksiin

Ennen treffejä on hyödyllistä sopia rohkeasti tapaamisia myös oman toimialueen ulkopuolella oleviin yrityksiin sillä koskaan ei voi tietää mitä kautta uusi yhteistyö tai asiakkuus löytyy. Jos on ilmoittautunut tapahtumaan ja sopinut treffejä, on tärkeää pitää sitä vakavana lupauksena ja suhtautua siihen tosissaan. Niin kuin olisi sopinut käynnin mihin tahansa yritykseen.
Paikan päälle tapahtumaan kannattaa saapua ajoissa. Jos treffeillä on taukoja, niin parhaimman hyödyn saa koko tapahtumasta irti kun verkostoituu tauoilla rohkeasti muiden kanssa. Olemme BusinessMakerin kanssa kehittäneet Treffipelin tällaisia spontaaneja verkostoitumishetkiä varten.

Esa Mänttäri
Vantaan Yrittäjät ry

Minna Lojander
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus

Laadi strategia

Ennen treffejä kannattaa laatia strategia ja tehdä omat tavoitteet selväksi. Onko strategiasi esimerkiksi:
1. löytää ihmeitä sattumalta, ja mennä tapahtumaan spontaanisti, avoimin mielin verkostoitumaan kaikkien kanssa vai
2.tehdä tarkka analyyttinen suunnitelma, jossa mietit tavoitteet ja tutkit etukäteen ketä tapahtumaan on tulossa.

Valitessasi vaihtoehdon 2 kehoitan tutustumaan huolellisesti treffikumppaneihin etukäteen ja laatimaan pitchauksen juuri tätä treffiä varten. Ihan niin kuin menisit myyntitapaamiseen. Näitä kahta strategiaa voi myös miksata!

Kehoitankin yrittäjää tunnistamaan itselle sopivan toimintatavan ja tekemään strategiavalinnan sen pohjalta. Toisinaan on hyvä myös poistua tutulta alueelta ja haastaa itseä toimimaankin päinvastoin kuin mihin on tottunut. Treffeillä tärkeää on kuunteleva kohtaaminen

Ole rohkea

Yritystreffeillä saa olla esillä ja myydä rohkeasti. Mikäli on myynti - strategialla liikkeellä, kannattaa ottaa mukaan esimerkkejä tuotteesta tai referenssejä palveluista. Jotain annettavaa on hyvä olla, vähintäänkin käyntikortti. Uskon, että vahvistava tekijä olisi jos voisi räätälöidä tuoteesittelyn juuri omalle treffikumppanille. Esimerkiksi käyntikorttiin voi kirjoittaa jo valmiiksi päivämäärän ja tapaamispaikan.

Myyntistrategiassa se ajatus, että ei kehtaa myydä tai ajattelee tyrkyttävänsä, saisi jäädä kotiin –Rohkeutta peliin! Sillä mikä oikeastaan on pahinta mitä voisi sattua? Se, että vastapuoli sanoo kiitos ei. Ja se ei ole kovin pahaa se. Aina tavoitteena ei kuitenkaan tarvitse olla myynti, vaan se voi olla myös löytää jälleenmyyjä tai uusi kumppani. Myös vastapuoli voi ajatella näin treffipyyntöä lähettäessään. Siksi rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta tarvitaan myös treffejä sopiessa. Vastapuolen ehdotuksen tietää varmaksi vasta sitten, kun on kuullut sen heiltä. Ole rohkea!

Heli Vuoksimaa
Newco Helsinki, yritysneuvoja 2019

Tom Gammals
Novago Yrityskehitys Oy