Verkostoituminen on ihan hemmetin tärkeetä!

 
 

Aicha Manai, Verkostopäällikkö @Suomen Yrittäjät ry

Ollaankohan me tehty liian iso konsepti koko verkostoitumisesta” -Aicha Manai pohtii totisena ravintola Cavernassa lounaan äärellä.

Hän on Suomen Yrittäjät ry:n Verkostopäällikkö ja on tullut kanssani lounaalle juttelemaan verkostoitumisesta. Ravintola Caverna on täynnä lounastajia. Buffetpöydillä on varaa mistä valita ja ruoka on herkullista. Olemme jutelleet verkostoitumisesta jo tovin.

Huomasimme, että se on aihe, joka yhdistää meitä suuresti. Niin kuin minäkin, myös Aicha järjestää paljon erilaisia verkosoitumistapahtumia ja kohtaa yrittäjiä päivittäin.

Tarinoimme erilaisista verkostoitumistilanteista. Pohdimme alkuun, millainen tilanne on inhottavinta kuulijalle. Kerroin, että toisinaan olen itse vaivaantunut tilanteissa, joissa minulle myydään ”väkisin”.

Luulen myöskin, että pahin on se, kun joku selkeästi yrittää tuputtaa sulle jotain. Siitä jää yleensä vaan huono maku. Tottakai kaikki ymmärtää sen, että pitää tehdä kauppaa ja saada asiakkaita, mut kun epätoivo paistaa läpi niin yleensä käy niin, että henkilö vain puhuu ja puhuu eikä ole yhtään ottanut selvää kenelle puhuu, tai ei tiedä mitään kuulijasta tai ei vaivaudu kuuntelemaan. Se on ehkä ärsyttävintä. Jos henkilö vaan hosuu joka suuntaan ja ikään kuin oksentaa saman hissipuheen kaikkialle, niin se ei yksinkertaisesti toimi”. Aicha miettii ja jatkaa sitten: ”Mä olen niin monta kertaa kuullut, kun ”verkostoitumisguru” ohjeistaa, että aina pitää muistaa kysyä mikä henkilöllä on ongelma ja tarjota siihen ratkaisua. Olen täysin päinvastaista mieltä – aidolla kuuntelulla luo parhaiten kontaktin siihen toiseen ja sitä kautta pääsee bisneksenkin kanssa eteenpäin”. Aicha sanoo ja jatkaa: ”kyllä hissipuhe pitää olla tehtynä ja se pitää olla takaraivossa, mutta ei sillä tarvitse aloittaa eikä sitä tuputtaa!”.

Minä olen samaa mieltä. Kerroin, että kirjoitin juuri omia ajatuksiani verkostoitumisesta blogiimme jossa pohdin juurikin yhteyden luomista ja kuuntelemisen tärkeyttä.

 
 

Yrittäjien pitäisi todellakin muistaa olla oma itsensä ja unohtaa liika myyminen. Kuunteleminen on kaiken A ja O. Jos ei itse aseta esimerkkiä, että kuuntelee toista, miten voi olettaa, että toinenkaan kuuntelee? Aina pitäisi opetella kuuntelemaan ilman, että on valmistautumassa vastaamaan jotain takaisin” Aicha sanoo.

 
 

Niinpä. Jos ei itse aseta esimerkkiä, että kuuntelee toista, miten voi olettaa, että toinenkaan kuuntelee?

Minä kehun ruokaa naama virneessä, sillä olen hyvin mielissäni sekä hyvästä ruoasta, että keskustelustamme. Olemme tavanneet Aichan kanssa aiemminkin, mutta emme koskaan ole jutelleet rauhassa tästä molempia kiinnostavasta aiheesta nimeltä verkostoituminen. Olin iloinen myös siksi, että huomasin löytäneeni Aichasta lajitoverin. Sen lisäksi, että jaamme yhteisen intohimon verkostoitumisasioita kohtaan, myös hänelle selkeästi on tärkeää edistää toisen ihmisen hyvinvointia ja auttaa muita.

Me olimme siis molemmat elementissämme. Juttelu eteni verkostoitumisen ärsytyksestä kuuntelemiseen ja sitten verkostoitumisen tärkeyteen.

Verkostoituminen on kyllä ihan hemmetin tärkeetä. Ihan sama mitä sä teet. Itseasiassa sehän on niin, että jos ei verkostoidu, ei ole asiakkaita, ei brändiä ei kontakteja ja ylipäätään on aika hankalaa harjoittaa liiketoimintaa ilman verkostoitumista koska kaikkialla tarvitaan verkostoja ja verkostoitumista”. Aicha sanoo päätään puistaen.

Eikä riitä, että verkostoituu koko ajan uusiin henkilöihin, vaan luoduista suhteista pitää pitää huolta. Se unohdetaan usein. Kerätään vain läjä käyntikortteja ja sitten ollaan verkostoiduttu. Ei se oikein riitä.” Hän jatkaa.

Olen tässä samaa mieltä. Luotuja suhteita pitää vaalia, tämä on hyvä vinkki. Unohdin, että minun piti kerätä vinkkejä yrittäjille. Raapustan äkkiä muistiooni vinkin numero yksi – 1. pidä huolta luoduista suhteista!

Saamme pääruoan päätökseen ja lähdemme astelemaan kohti jälkkäripöytää. Emme malta lopettaa juttelemista, vaan jatkamme aiheesta mandariinirahkaa kuppeihin kauhoessamme.

Lähtökohtaisesti verkostoituminenhan on sitä, että luot kontaktia toiseen, olet kiinnostunut toisesta henkilöstä. Niin kuin olisit ystävystymässä häneen”. Aicha juttelee. ”Toisia ihmisiä pitää kunnioittaa. Kuunnella niin, että muistaa mitä kuulee ja jos ei muista niin kysyy!” Aicha sanoo ja kertoo sitten nolon tarinan eräästä kohtaamisesta, missä henkilö ei muistanut toisen nimeä, vaan keksi sen omasta päästä ja keksitty nimi olikin täysin jotain muuta, kuin oikea. Ja henkilö oli tehnyt näin useammankin kerran.

Mutta jälleen hyvä vinkki. Minä kiiruhdan paikalleni ja kirjoitan lehtiööni vinkin nro 2. Kunnioita kohtaamisia!

Palaamme miettimään miksi suomessa verkostoituminen on niin erilaista kuin muualla. ”Kun mä käyn Tunisiassa, niin hämmästelen sitä, kuinka siellä ihmiset puhuu toisilleen kaikkialla. Bussissa, kaupassa, kadulla, joka paikassa” Aicha kertoo. ”Se on siellä niin arkipäivää jo pienille lapsille. Siksi musta ehkä välillä tuntuukin, että me ollaan tehty liian iso konsepti koko verkostoitumisesta. Eihän se ole kuin juttelemista ihmisille loppujen lopuksi”.

Toisaalta, kun on niitä ihmisiä, jotka eivät ole kauhean sosiaalisia tai joita julkisesti puhuminen jännittää, on hyvä että on tollasia teidän kaltasia työkaluja” Aicha miettii ja viittaa BusinessMaker-verkostoitumistyökaluumme.

Verkostoitumisen punainen lanka on siinä, että joku muistaa sinut sitä kautta” Hän pohtii. ”Olen saanut itsekin esim. juontokeikoilla hyvin lisää kontakteja, kun olen jutellut siellä olleiden henkilöiden kanssa.”

Keskustelemme lisää kulttuurieroista ja mietimme, miten puhumista voisi harjoittaa. ”ehkä yrittäjäkin voisi altistaa itsensä epämukavuusalueelle välillä ja pakottaa itsensä harjoittelemaan. Puhua kaupassa tuntemattomalle jotain tai bussissa vieressä istuvalle”. Aicha nauraa ja keksii sitten ”Tai voisi matkustaa viereiseen kaupunkiin harjoittelemaan! Siellä ei ole ketään, kuka tuntisi”.

Kaikilla puhumisen taito kuitenkin jonkinlainen on, uskomme molemmat. Se vain täytyisi sieltä saada esiin ja harjoitella luontevammaksi. Tästä saadaankin vielä viimeinen vinkki yrittäjille, vinkki numero 3. Haasta itsesi harjoittelemaan verkostoitumista!

Rupattelemme vielä hetken aiheesta ja aiheen vierestä. Minua kiinnostaa Aichan työnkuva ja juttelemmekin vielä siitä lisää. Hän kertoo, että on kaikkein mieluiten nuorten kanssa tekemisissä. Hänen työhön kuuluukin nuorten yrittäjien sekä kasvuyrittäjien verkostoitumisen edistäminen. Hän pyrkii kohentamaan näiden yrittäjien olosuhteita erilaisin keinoin ja yrittää luoda heille sellaisia mahdollisuuksia, jotka kehittäisivät liiketoimintaa.

Nuoret yrittäjät ja nuoret ylipäätään ovat sydäntäni lähellä”. Aicha kertoo ja pohtii kuinka paljon apua nuoret ja etenkin syrjäytyneet nuoret nykyään tarvitsisivat. Tämä on selkeästi aihe, josta hän puhuisi paljon ja mielellään. Huomaan kuitenkin surukseni, että meidän yhteinen aikamme loppuu.

Siispä on aika lähteä jakamaan näitä oivia vinkkejä yrittäjien tietoisuuteen. Aicha jää hoitamaan puhelinpalaveria Cavernaan. Hänelle soitetaan Ruotsista.

Meillä oli mitä mainioin keskustelu eikä verkostoitumisen tärkeydestä ole epäilystä. Tässä vielä Aichan vinkit koottuna:

  1. pidä huolta luoduista suhteista

  2. kunnioita kohtaamisia

  3. haasta itsesi harjoittelemaan verkostoitumista

Hyviä vinkkejä, jotka jokainen meistä voi ottaa käyttöön!

Kiitos aitoudesta, luonnollisuudesta ja miellyttävästä seurastasi Aicha Manai.

 

Helsingissä, 16.4.2019
Anneli Komi /BusinessMaker