Kohtaamisen tärkein työkalu on kuunteleminen. Meillä kaikilla ihmisillä on tarve tulla kuulluksi. Itse asiassa meillä on paljon tarpeita, yli 50. Haluamme muun muassa tulla nähdyksi, arvostetuksi, ymmärretyksi mutta myös erittäin suuresti me haluamme tulla kuulluksi.
Kuunteleminen ei ole helppoa. Etenkin BusinessMakerin –tapahtumissa, kun aikaa on vain 15 minuuttia ja on huoli että ehtii keskustella kaikki haluamansa, voi kuuntelemiseen panostaminen olla vähäistä.
Kannustamme kuitenkin panostamaan siihen. Sillä silloin annat vastapuolelle sellaista tunnetta ja tarpeen tyydyttymistä, mitä rahalla ei voi oistaa.
Kun bisneskohtaamisissa kuulluksi tulemisen tarpeen tyydyttää, antaa toiselle jotain sellaista, mitä ei rahalla voi saada.
Kuunteluun on työkaluja ja sitä voi harjoitella ja oppia. Tässä muutamia vinkkejä:
1. Kun toinen puhuu älä mieti mitä vastaat seuraavaksi vaan keskity kuuntelemaan puhujaa. Et kuule häntä jos päässäsi pyörii yhtä aikaa sinun oma seuraava repliikki.
2. Kun toinen puhuu, älä mieti onko hän oikeassa vai väärässä. Ei sillä ole merkitystä kun haluat tyydyttää kuulluksi tulemisen tarvetta.
3. Kun toinen puhuu, älä yritä hoitaa hänen ongelmaa tai antaa neuvoja. Anna hänen puhua. On eri asia tarjota strategiaa (ja tätäkin vasta pyydettäessä!) kuin yrittää tyydyttää kuulluksi tulemisen tarvetta.
4. Yritä kuulla sanojen takana olevia tunteita ja tarpeita. Mitä puhuja oikeasti nyt tuntee? Mikä tarve hänellä on? Käyttäytymistämme ohjaavat tarpeet, joiden tyydyttymisestä kertoo tunteet. Teemme asioita tarvelähtöisesti ja olemme ”ytimessä” kun löydämme oikeat tarpeet.
Kuunteleminen on yksi tärkeimmistä kohtaamisen työkaluista. Kannustan pysähtymään sen äärelle, harjoittelemaan sitä ja käyttämään sitä työkaluna bisneskohtaamisissa! Kuuntelun harjoittelemisen voi vaikkapa aloittaa itsestä. Mitä minussa on juuri nyt elossa?
Hyviä kohtaamisia toivottelee BM-tiimi!